Vzdelávací program Začít spolu

Program ponúka priestor, v ktorom sa deti učia samostatne myslieť, kde chyba je prirodzenou súčasťou procesu učenia rovnako ako zodpovednosť za seba samého a svoju prácu.

Vzdelávací program Začít spolu ponúka priestor, v ktorom sa deti učia samostatne myslieť, kde chyba je prirodzenou súčasťou procesu učenia rovnako ako zodpovednosť za seba samého a svoju prácu.

V bezpečnom prostredí deti slobodne vyjadrujú a zdieľajú svoje vlastné skúsenosti, zážitky a pocity z cesty za poznaním a tým si rozvíjajú schopnosť komunikácie, spolupráce, kritického myslenia a sebareflexie.

Základným stavebným kameňom programu Začít spolu sú centrá aktivít. Centrá aktivít vytvárajú podnetné učebné prostredie, ktoré umožňuje deťom učiť sa zážitkom, činnosťou a v súvislostiach. Činnosti v centrách aktivít spája téma, ktorou sa deti aktuálne zaoberajú. Takto koncipovaná ponuka umožňuje deťom vybrať si, čo zodpovedá ich skutočným potrebám a záujmom, a je kľúčovým nástrojom individualizácie vzdelávánia. Prostredie pôsobí oveľa útulnajšie, poskytuje “ľudský rozmer”, súkromie, bezpečie a súčasne podporuje skupinové a kooperatívne formy vyučovania. Pomáha tiež prepojiť učenie so skutočným životom vďaka pomôckam a materiálom, ktoré sú reálne a deťom dôverne známe, takže sa tu deti učia v kontexte reálného sveta.

Princípy programu Začít spolu

Spoločné vzdelávanie pre všetky deti

Podporujeme rozmanitosť, pretože ju vnímame ako neoddeliteľnú a cennú súčasť našej spoločnosti. Rešpektujeme potreby všetkých detí s ohľadom na rôzne kultúrne a sociálne prostredie, z ktorého prichádzajú, a úroveň ich aktuálnych schopností. Budujeme vzájomnú dôveru, rešpekt a dobré vzťahy medzi deťmi. Vytvárame im priestor byť sám sebou ako aj príležitosť k vzájemnej spolupráci.

Aktívne zapojenie dieťaťa

Dávame deťom priestor učiť sa vlastnou činnosťou a zážitkom. Zameriavame se na rozvoj ich kompetencií. Ponúkame deťom príležitosť vyhľadávať a spracovávať informácie, učiť sa z rôznych zdrojov, od seba navzájom, prezentovať svoje myšlienky, objavovať, experimentovať, používať rozmanité stratégie riešenia problémov, tímovo spolupracovať, svoje činnosti si plánovať a reflektovať. Chybu považujeme za prirodzenú súčasť učenia. Podporujeme vnútornú motiváciu detí k celoživotnému vzdelávaniu, ktoré je aj pre nás nevyhnutnou cestou rozvoja.

 

 

Učenie v súvislostiach

Učenie plánujeme a realizujeme v súvislostiach a previazanosti so životom. Využívame autentické situácie a námety, ktorých nositeľmi sú deti. Chceme, aby porozumeli svetu, v ktorom žijú, a dokázali ho kriticky reflektovať. Učenie v súvislostiach podporujeme časovou a organizačnou štruktúrou dňa. Vzdelávanie prebieha vo väčších tematických celkoch, v podnetnom učebnom prostredí, usporiadanom do centier aktivít.

Rodičia a komunita vítanými partnermi

Vytvárame partnerský vzťah s rodinami detí a širšou komunitou. Ponúkame im rôzne formy spolupráce, možnost aktívne sa podieľať na chode školy, zapojiť se do vzdelávania detí aj budovať vzťahy mezi sebou navzájom. Otvorenú komunikáciu a spoluprácu s rodinami považujeme za dôležitý predpoklad úspešného učenia a podpory rozvoja dieťaťa.